Postkort fra Malta vol 2

Billeder fra den Blå Grotte og Mdina

Nu er vi kommet til postkort nummer 2 fra Malta, og vi er næsten halvejs igennem ferien. Vi har oplevet en masse dejlige ting, men der er stadigvæk meget mere at fortælle om. Det bliver stille og roligt varmere i vejret, vi er nu oppe på 25 grader i luften og havtemperaturen er omkring de 20. Solen skinner fra en skyfri himmel, og der er en let brise, med andre ord, vejret er perfekt.

Dag 4
Endnu engang tidligt op for vi skulle med bussen ved 9 tiden, og vi skulle jo lige have morgenmad inden turen. Vi skulle skifte bus i Valetta og videre ud til kysten for at se den blå grotte. En lille sejltur langs kysten og ind i den blå grotte med det mest fantastiske farvespil, hvilket jeg desværre ikke kunne fange på kameraet. Vi var der halv tolv og det siges at det bedste lys er før klokken 11, så jeg kan klart anbefale at man er der før 11. Selvom jeg kun fik små glimt at lyset og de smukke farver, og sejlturen var ganske kort, så synes jeg alligevel, det var en hyggelig tur.

På turen hjem var vi forbi Mdina, som er den bedst bevaret middelalderby med små smalle stræder og hyggelige cafeer. Vi spiste frokost på en af cafeerne og hilste på de søde heste som kørte ture gennem byen. For enden af byen var det et godt udsigtspunkt, hvor man kunne se voldgraven og landskabet. Meget flot og velbevaret, der var også mange turister og store grupper med guide. Vi tog bussen hjem, og efter endnu en varm og solrig dag var vi en tur i swimmingpoolen. Det er godt nok det bedste, drengene ved, og jeg nød det også.

Strandtur, 5 minutters gang fra feriebyen

Dag 5

Strandtur – i dag skulle vi være på stranden hele dagen og bare hygge og slappe af, hvilket egentlig også var tiltrængt efter flere dage på farten. Vi kunne sove længe og bare tage det stille og roligt. Få meter fra feriebyen ligger den fineste sandstrand med mulighed for at boltre sig i bølgerne. Drengene fik badet en del. Jeg selv er ikke den store bader, når det gælder stranden, nok pga. sandet og det salte vand. Det var en meget fin sandstrand med kun få sten og meget lidt tang. Vi lejede et par strandstole og en parasol, for jeg kan ikke sidde i solen en hel dag. Vi fandt et sted på stranden, hvor vi spiste frokost. Det var en dejlig afslappende dag. Ikke for mange mennesker, vandet en smule koldt, men drengene hyggede sig i vandet og byggede et fint sandslot.

Efter 4-5 timer tog vi tilbage til feriebyen, hvor vi lige rundende poolen og fik en afkølende dukkert. Vi handlede lidt i det lokale supermarked og gik tilbage til lejligheden/bungalowen. Aftenen faldt på  og med mulighed for at lytte til musik i cafeen, spiste vi aftensmad i restauranten med den smukke udsigt over stranden og byen, som også er smuk med alle lysene, når mørket falder på.

Gozo og Citadellet

Dag 6

I dag skulle vores udflugt gå til naboøen Gozo. Vi bor ikke langt væk fra havnen, så det var en kort bustur. Vi købte billetter til færgen, gik ombord og ankom til Gozo 40 minutter senere. Vi sejlede lige forbi den blå lagune og en masse fine sejlbåde. Der var mange ombord på færgen, så det var svært at finde en god plads. Vi tog bussen til Victoria (hovedstaden på Gozo). Gozo minder jo meget om Malta, Alligevel fremstod den hyggeligere og meget flottere, måske en smule mere frodig og velhavende. Der var renere, og husene var større og flottere.

Vi besøgte den store flotte borg, Citadellet, som mindede meget om Mdina og mindst lige så smuk. Der var mulighed for at besøge retssalen, kirken og et museum. Der var et lille spisested og en rigtig god udsigt ud over hele øen. Nede ad gågaden gennem de smalle gader ligger der små og hyggelige butikker, boder og cafeer. Vi fandt en cafe i midten af byen, hvor vi nød en jordbærmilkshake og delte en pizza. Det er jo en lille ø, så der var mulighed for at se meget af øen på busturen frem og tilbage.

Tilbage til feriebyen en tur i poolen og en omgang minigolf. Det var Hanne der løb af med sejren, Sune måtte tage æren for sidste pladsen.

Du kan stadigvæk nå at læse om min ferie til Malta, første postkort kan du læse her, og de sidste kommer i løbet af et par dage. God læselyst!