Postkort fra Malta vol 3

Bustur, Valletta og minigolf

Så er ferien desværre ved at være ved vejs ende, og dette vil være det sidste postkort fra den lille ø midt i Middelhavet. Her kan du læse om vores sidste dag, hvilke ting vi har købt med hjem, og hvad vi synes om vores ferie. Temperaturen stiger, og vi er nu oppe på de 27 grader, men vi har efterhånden vænnet os til varmen, så det er dejligt.

Dag 7

Sidste hele dag på Malta tog vi en bus til hovedstaden Valletta. Her fik vi shoppet, spist is og drukket drinks. En lille hovedstad med et lille marked, butikscenter og små butikker og hyggelige cafeer. Vi havde ikke så meget tid, så vi nåede ikke i Upper Barracas Gardens, hvor der skulle være en smuk udsigt. Sune ville meget gerne til fodboldkamp sammen med guiderne, så vi skulle være tilbage inden kl. 15.00. Michael og jeg gik en tur op til i byen, da vi var kommet tilbage, imens de andre slappede af. Vi fandt en hyggelig lille cafe, hvor vi fik en drink og nød den smukke udsigt ud over vandet. Vi gik en tur langs stranden og var bare lidt os selv. Vi hoppede i poolen, indtil de lukkede. Vi fik aftensmad i restauranten, pakkede tøjet, spiste de sidste is og gik i seng, for vi skulle tidligt op og af sted.

Jeg kunne godt bruge en dag eller to til, for vi har ikke rigtig nået at nyde stedet og stranden. Vejret har været perfekt, og maj måned er et godt tidspunkt at rejse til Malta, her er ikke så mange turister og temperaturen passer fint til os med de 25 grader, vi havde i gennemsnit.

Drengene har hver fået et fodboldsæt med det maltetisk landshold i røde og hvide farver. Solbriller, hatte, halssmykker, souvenir som postkort, maltetisk nougat, smileynøglering, små flasker citronlikør og kaktuslikør, og gaver som tak for at passe huset. Malta er dog ikke specielt billig, priserne er en smule lavere end i Danmark. Dog kunne man købe billigt strikketøj, både trøjer, cardigan, huer, tørklæder og sjaler, men jeg købte ikke noget.

Busturene er egentlig noget helt for sig selv, smart at man kan købe et turkort og bruge, hver gang man stiger på. Billetten holder 2 timer og så kan man skifte busser lige så meget man vil inden for tiden. Men tiderne, dem kunne man ikke helt regne med, og der var heller ikke altid plads. Vi måtte vente et par gange, men der var heldigvis andre busser man kunne tage, det kunne så godt tage en halv time længere. Jeg siger det bare, man skal have tålmodighed, og det var ikke engang højsæson. Ofte tog turen også længere tid end beregnet, men det er jo også en lille ø med alt for mange biler, og gader der er meget smalle og stejle. Der er ikke meget plads at komme rundt på, og så kører de i venstre side af vejen. Jeg skulle i hvert faldt ikke vide noget af at køre dernede.

Maden var okay, men de kan altså ikke finde ud af at stege en bøf. Vi havde halvpension med i opholdet, og de voksne kunne vælge fra menukortet. Der var en 10 forskellige retter, så udvalget var ikke så stort, men ok nu man kun skulle være der en uge. Børnenes valg af retter var dog endnu mere begrænset, og det var lidt ærgerligt. Derudover var der suppe og/eller salat til forret og kager, frugt, is og kaffe til dessert. Så vi gik aldrig sultne derfra.

Det bedste fra vores ferie var, at vi kunne bade hver dag i poolen, siger drengene. Mine bedste dage var en vandretur op til den røde borg og en tiltrængt svømmetur i poolen. Turen til Gozo, var også meget hyggeligt og kan godt anbefales, især et smut forbi Citadellet. Hvis halvdelen af forlystelserne i  Popeye Village ikke var lukket, så var det egentlig også et dejligt sted, med en fed udsigt udover bugten. En dag på stranden var også hyggeligt, så det vil jeg heller ikke være foruden.
Alt i alt var det en oplevelsesrigt uge, hvor tempoet måske var lidt for højt. Jeg kunne godt have brugt en dasedag mere, ellers var det en skøn ferie, hvor vejret bare var perfekt.

Hvis du ikke har læst de tidligere postkort fra Malta, så kan du læse dem her og her.